Czy Kanadyjczycy spożywają lepsze jedzenie? Naukowcy z McGill University i International Food Policy Research Institute postanowili to zbadać. Mówiąc prościej, sposób, w jaki jemy, szkodzi nam i planecie, podsycając szereg problemów środowiskowych.
Ich ostatni artykuł ujawnił, że Kanadyjczycy, którzy opierają swoją dietę na lokalnych źródłach żywności, mogą nie mieć dostępu do zdrowszych opcji. Ponadto ich wybory żywieniowe, a także polityka rolna i dystrybucyjna żywności również stanowią poważne problemy.
Od ponad 60 lat badacze analizują zaopatrzenie żywnościowe Kanady. Porównali je z Canada Food Guide, a nawet z globalnie uznanymi zaleceniami dietetycznymi EAT-Lancet. Ta dogłębna analiza przyciągnęła uwagę na często pomijany czynnik codziennego życia. Pokazała jak to, co kraj produkuje i spożywa, wpływa na zdrowie jego obywateli i otaczającego go środowiska.
Vincent Abe-Inge, doktorant na Wydziale Inżynierii Biozasobów Uniwersytetu McGill, a także główny autor tego badania, podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat tego problemu dietetycznego. Powiedział: „Jednym z najbardziej uderzających odkryć badania jest ewidentna nierównowaga w kanadyjskim zaopatrzeniu w żywność. Wyraźnie widać nadmiar czerwonego mięsa i cukru, produktów, które od dawna są kojarzone z różnymi problemami zdrowotnymi, gdy są spożywane w nadmiarze. Z drugiej strony zauważalny jest niedobór zdrowszych alternatyw, takich jak orzechy, rośliny strączkowe i warzywa”.
Nasze nawyki żywieniowe szkodzą nam i planecie
Naukowcy mają następujące przemyślenia dotyczące skutków nierównowagi w dietach zarówno pod względem dobrostanu człowieka, jak i środowiska:
- Z punktu widzenia zdrowia kanadyjski łańcuch dostaw żywności ma głęboko zakorzenione negatywne konsekwencje.
- W kraju jest pod dostatkiem cukru i czerwonego mięsa.
- Te dwa prowadzą do wzrost zachorowań na cukrzycę, choroby serca i otyłość.
- Z punktu widzenia ochrony środowiska, chociaż żywność pochodzenia zwierzęcego stanowi tylko niewielką część naszego całkowitego zaopatrzenia w żywność, jej wpływ jest ogromny.
- Nadmierne uzależnienie od własnej produkcji pogarsza wyczerpywanie się zasobów, zmianę klimatu i utratę różnorodności biologicznej
- Odpowiada również za zwiększoną eksploatację ziemi, zużycie wody, a nawet emisję gazów cieplarnianych.
Ogólnie rzecz biorąc, takie niewłaściwe diety szkodzą zarówno ludzkiemu ciału, jak i środowisku. To pokazuje, jak bardzo świat potrzebuje bardziej zrównoważonego sposobu produkcji i konsumpcji żywności.
Czy jest jakieś rozwiązanie?
Naukowcy podzielili się sposobami radzenia sobie z tym problemem. Vincent Abe-Inge powiedział: „Pilnie potrzebne jest przyjęcie holistycznego podejścia, które nie tylko stawia na pierwszym miejscu zdrowie publiczne, ale także zdrowie naszej planety. Poprzez ściślejsze dostosowanie dostaw żywności do zalecanych wytycznych dietetycznych Kanada może utorować drogę do zdrowszej, bardziej zrównoważonej przyszłości”.
- Badanie chce, abyśmy podejmij mądre kroki dopasuj jedzenie, które spożywamy, do tego, co jest zdrowe.
- Oznacza to, że powinniśmy opodatkowywać niezdrową żywność, aby powstrzymać ludzi przed jej nadmiernym spożywaniem.
- Ponadto powinniśmy zacznij inwestować w zrównoważone praktyki produkcji żywności, szczególnie w przypadku żywności pochodzenia roślinnego.
Naukowcy chcą, aby wyniki te były sygnałem ostrzegawczym dla konsumentów, podmiotów działających w przemyśle spożywczym, a przede wszystkim dla decydentów.
Źródło : Badania wykazały, że jedzenie w taki sposób szkodzi nam i planecie



